Nieuw in het wagenpark: Maarse & Kroon 182

We hebben besloten het volgende vandaag officieel bekend te maken; Stichting Youngtimer Bussen mag zich eigenaar noemen van een Leyland Royal Tiger Worldmaster met een carrosserie van Verheul uit 1959!

Historie

De bus is in 1959 in dienst gekomen bij de firma Maarse & Kroon in Aalsmeer als semi-tour wagen onder het wagenparknummer 182. De bus heeft in die tijd vele buitenlandse vakantiereizen gemaakt en was in die tijd een moderne en luxe wagen, met onder andere dag en nacht verlichting (wit/blauw) en half doorzichtige dakluiken. tegen het eind van de jaren 60 werd het tour meubilair vervangen door gewone streekdienst banken. Dit bestaat uit oceaanblauwe banken met lichtgrijze(wellicht waren ze ooit wit…) hoofdsteunen. De bus werd als lijnbus voornamelijk ingezet op de lijn Haarlem – Uithoorn – Utrecht welke door Centraal Nederland later als lijn 140 werd bestempeld.

De overdracht

Op zaterdag 14 januari was het dan zover, we zouden de 182 op eigen kracht gaan overbrengen van de MUSA stalling in Langedijk naar onze stalling in Nieuwkoop. Uiteraard wisten we dat de bus niet in goede staat was en dat de bus jaren heeft stil gestaan.

De tocht begon goed, de bus werd gestart door middel van startkabels aan een andere bus, de accu’s in de 182 (4x 6 Volt) zijn namelijk helemaal plat. De bus loopt prima en rijden ging ook uitstekend, er zit veel kracht in. De rit verliep via alkmaar, vanaf daar over de snelweg richting afslag Aalsmeer en vanaf daar binnendoor naar Nieuwkoop. Uiteraard verliep de rit veels te soepel voor een bus die al jaren stil staat en inderdaad, op de afrit bij Aalsmeer(hoe toevallig kan het zijn) klapte een van de achterbanden, die waren vrij uitgedroogd, maar omdat het geen ‘tubeless’ banden zijn, is er niet echt iets over de staat van de band te zeggen op het oog. De andere achterband die nog over was, had veel te weinig druk en stond dus helemaal bol. We stonden toen even voor de keuze, gaan we door, of laten we de bus afslepen. Uiteindelijk wilden we toch proberen om op eigen kracht thuis te komen en daarmee het flinke bedrag dat aflepen kost te besparen. Zo ging het pechconvooi dus weer verder, de 182 voorop, MUSA 110 (een CSA1) daarachter met gevarenlichten aan(deze bus reed mee voor eventuele technische ondersteuning) en een personenauto met gevarenlichten. We zullen zo’n 6 km/uur gereden  hebben en we hadden nog 20 kilometer te gaan…Een paar uur later, na veel ergernis van het overige wegverkeer zijn we toch aangekomen in Nieuwkoop bij onze stalling.

Waarom bij St. Youngtimer Bussen?

De keuze om deze bus binnen onze stichting op te nemen is op zijn minst bijzonder te noemen, met name omdat wij ons hadden gezet op het bewaren van ‘youngtimers’. Wij kregen rond november 2011 te horen dat de toekomst van bus 182 ineens niet meer zo zeker was. Bij ons gingen toen de nekharen overeind staan, dit komt omdat de bus ook wel wat emotionele waarde binnen de familie van de voorzitter heeft. Opa van de voorzitter, Frans van den Berg heeft als MK chauffeur tussen 1963 en de buitendienststelling in 1975 menig ritje op deze bus mogen maken. De vader van de voorzitter, Pierre van den Berg zat als kleine jongen in de bus tijdens bedrijfsuitstapjes.

Uiteindelijk zijn we dus met de familie van den Berg naar Langedijk gereden om de bus, welke op dat moment in bezit was van de MUSA, te bekijken. Ondanks de staat van de bus en in het achterhoofd houdende dat het anders wel eens heel snel einde oefening voor deze zeer unieke bus kon gaan worden, heeft de familie van den Berg besloten de bus van de ondergang te redden en hem onder te brengen bij Stichting Youngtimer Bussen en ach, dat youngtimer, dat kunnen we altijd nog laten slaan op onze jeugdige vrijwilligers!

En nu verder?

De 182 is in 1975 buitendienst gegaan bij vervoersonderneming Centraal Nederland. De bus is daarna direct bij MUSA in het wagenpark gekomen. sindsdien heeft de bus carroserietechnisch geen restauratie ondergaan. De bus heeft in MUSA bezit nog wel een gereviseerde motor gekregen en een tectylbeurt, maar verder is de bus nog in de staat zoals deze buitendienst is gegaan. Sinds 1987 heeft de bus ook geen APK keuring meer ondergaan en heeft sinds die tijd enkel nog tussen stallingen gereden heel af en toe. U zult begrijpen dat de bus dus niet echt meer in goede staat verkeerd en dat er een enorme berg werk nodig is om de bus ooit weer gekeurd te krijgen. Toch is deze bus, waar er ten slotte nog maar één van over is, dat waard. Wanneer de restauratie van bus 6635 afgerond is, gaat de 182 een grondige restauratiebeurt krijgen. Wij kunnen op dit moment nog geen zinnige uitspraken doen over de precieze staat van de bus, het kan tegenvallen, het kan meevallen, duidelijk is in ieder geval dat wij ons niet hoeven te vervelen de komende jaren.

Uiteraard zijn er tegenwoordig steeds minder mensen welke nog kennis hebben van de techniek van de Royal Tiger, dus alle informatie en kennis is welkom. Heeft u kennis van deze bussen of kent u iemand die dat heeft en vind u het leuk om iets van die kennis te delen, neem dan contact met ons op, dan zouden wij u graag eens uitnodigen.

Als laatste gaat onze dank nog uit naar Stichting Standaard Streekbus (www.mb200.nl) voor het beschikbaar stellen van een uitstekende chauffeur en technische kennis.

7 gedachten over “Nieuw in het wagenpark: Maarse & Kroon 182

  1. Goed te lezen dat er weer een DAF MB200 op ons wegennet blijft tuffen ! Blijft immers ONZE BUS.NL

    • Hai beste mensen van St. Youngtimerbus, in het stukje tekst van de 182 lees ik dat de carrosserie nooit is opgeknapt maar dat is niet helemaal waar. Bij de MUSA heeft de carrosserie wel degelijk een flinke opknapbeurt gehad met een complete schilderbeurt, die heb ik n.l. zelf aan de wagen uitgevoerd omdat de wagen voor een huwelijk ingezet zou gaan worden en de staat van de carroserie toen vrij matig was (volgens mij was dat in 1984 toen de wagen al een flinke tijd bij MUSA was). De wagen had altijd kleine cijfers op de hoeken doch heeft bij de laatste schilderbeurt in 1984 de orginele MK cijfers (blokvormig) teruggekregen. Na 1984 is er inderdaad weinig aan de wagen verder gedaan. Tot zover mijn correctie. Groetjes, Peter

    • excuses, uiteraard hadden we zonder jou nooit contact met MUSA gekregen over de bus. Dus idd ook dank naar jou Alphons!

  2. Ik ben voor de histoirische Vereniging ” De Proosdijlanden” een DVD van de jaren 1950 tot 1999 samen te stellen en wel voor de Ronde Venen ( Mijdrecht-Wilnis en Vinkeveen
    hebben jullie film matrieaal uit die tijd? Zou leuk zijn als deze bussen door ons dorpen reden?
    Met vriendelijke groeten Ed Swaab

  3. En ik heb nog in mei 1988 met de 182 gereden ter gelegenheid van de opening van station Lelystad. Nog geruime tijd daarna is de wagen in de keuring gebleven en zijn er door de MUSA ritten mee gedaan.

Reacties kunnen niet achtergelaten worden op dit moment.