Het begin aan bus 4408

Vrijdag en zaterdag 14/15 februari 2014;

De eerste grote kl4408 omhoog getildus aan de 4408 is vrijdagmiddag begonnen met het schoonspuiten van de motor en de versnellingsbak, een aardige klus, aangezien er een dikke laag vuil op de motor lag welke ook helemaal aangekoekt was. Dit is overigens niet gek, het vuil zal er waarschijnlijk al minstens 10 jaar op hebben gelegen. De motor en versnellingsbak zijn redelijk schoon nu.

De volgende ochtend waren we al vroeg aanwezig om vol enthousiasme aan de 4408 te beginnen. We hebben snel de bus omhoog gezet en zijn begonnen met de grote onderhoudsbeurt en reparaties. Alle vloeistoffen en filters zijn vervangen en de kleppen zijn gesteld. Terwijl dit gedaan werd, is er aan de voorkant begonnen met de brandstoftank te repareren, voor dit gedaan kon worden moest deze eerst afgetapt en gedemonteerd worden. Aangezien alles al jaren vastzit en ook langere tijd lekker buiten in stilstand heeft staan wegrotten, was dit allemaal makkelijker gezegd dan gedaan. Uiteindelijk hebben we de tank eronder vandaan gekregen en kon begonnen worden met het schoon slijpen en lassen van de tank.
Vervolgens is de stuurstang gedemonteerd en zijn er 2 hoezen vervangen. De kogels waren nog lang niet aan de afkeurmaat, maar de hoezen waren helaas wel beschadigd en open, iets dat voor de APK niet toegestaan is. Uiteindelijk is er na een dag stevig doorwerken veel gebeurd. Hieronder een kleine opsomming van wat er aan de 4408 is gedaan deze zaterdag:

-Olie+oliefilter zijn vervangen
-Kleppen zijn gesteld
-Olie+oliefilter versnellingsbak vervangen
-Olie Differentieel En naven vervangen
-Brandstof voorfilter, fijnfilter en webasto brandstoffilter zijn vervangen (dit was echt nodig, de filters waren helemaal zwart aangekoekt.)
-Stuurolie filter vervangen
-Carter bijvul installatie gevuld
-Centrale smeerpot bijgevuld
-Alle kogels en smeerpunten doorgesmeerd. (2x. doorsmeernippels op de remassen vooras vervangen)
– 2x wielringen vervangen. De linker was niet zo super slecht en ligt nu als reserve.
– Richtingaanwijzerglas rechtsvoor vervangen
– Reflector glas linksachter vervangen
– 2x stuurkogel hoezen vervangen
– De brandstoftank is afgetapt, uitgebouwd en er is een plaat onder gelast om hem dicht te maken.
– Tank frame gericht
– Tankband 1x bevestiging afgebroken, nieuwe bevestiging maken en aanlassen.
-Bij de vooras waren de opboksteunen er zowat helemaal afgerot. Deze zijn eraf geslepen, evenals de plaatjes eronder en opnieuw erop gelast.
-Regeneratieketel ophanging, oude steunen erafgeslepen, en weer vastgehangen met nieuwe beugeling.
 IMG_3799 IMG_3841