Zaterdag 28 september is de Groningen-Drenthe excursie gereden.
Met opstapplaatsen in Uithoorn, Den Oever en Meppel kwamen om 10 uur de DVM 1698, de ZO 6662 en de GADO 2751 in Zwolle bijeen voor de aftrap.
De 3 bussen vertrokken als lijn 40 naar Meppel met aan boord 65 excursiedeelnemers.
De sliert van bussen kroop gestaag door Rouveen en Staphorst onder het toeziend oog van het lokale publiek dat uitgelopen was voor een truckevenement.
In Meppel was er een fotomoment, daarna vertrokken de wagens als de oude DVM lijn 47 richting Oosteinde. Na Oosteinde bogen we af naar de Drentse Hoofdvaart om als lijn 20 in de richting van Assen onze weg te vervolgen.
Op busstation Dieverbrug was een fotostop gepland. Maar wat schetste onze verbazing? Bij aankomst stond er al een GADO bus. De vers gerestaureerde GADO 3830 van de OVCN stond daar te wachten.
Één voor één werden de andere excursiebussen naast de 3830 gereden voor een staatsieportret.
De inmiddels 4 wagens tellende vloot vertrok naar Assen als de goede oude lijn 20.
Te Assen was er ruimte voor koffie, mét gebak. Gebak uitgedeeld door de organisatie met een speciaal ontworpen eetbaar schildje met de logo’s van alle deelnemende musea en maatschappijen.
Na de pauze vervolgden wij de dag met op de lijnfilm Lijn 50 naar Groningen.
De 4 bussen kropen over de oude route Assen uit, tegenwoordig het decor van kleine stadsbusjes.
Onderweg werd de stoet gadegeslagen alsof het nooit anders geweest is: bussen met opschriften van de DVM en GADO op deze route, hun natuurlijke habitat.
Onderweg passeerde men busstation Yde-De Punt. Al is er met twee haltes maar minimaal sprake van een station.
Druk was het er wel, de groep van inmiddels 4 wagens kreeg bijval van de Arriva 556, eveneens een OVCN wagen.
De enige Qbuzz dienstwagen van lijn 9 moest zich letterlijk door de toegelopen menigte van bussen en publiek heen wurmen.
We vervolgen de route van lijn 50 via Glimmen naar Haren.
In Haren is op zaterdag veel winkelend publiek. We reden precies tussen de buien door een zonnig Haren binnen. Het publiek reageerde massaal positief op de aanwezigheid van onze zorgvuldig bewaarde lijndienstwagens.
De 5 wagens bereikten het hoofdstation Groningen, heel even rook het weer als vanouds op het busstation voor het Hunzehuys.
De Arriva 556 werd klaargezet voor een stadsrondrit. Daar was echter zoveel animo voor dat deze snel vol zat.
Via de OVCN centrale verkeersleiding werd een extra wagen gevraagd.
En daar kwam de laatste en grootste verrassing van de dag de hoek om draaien, de kersvers gespoten Qbuzz 3127 als museumbus.
Deze bus is pas letterlijk een dag voor de excursie afgebouwd door de OVCN werkplaats. Een echte primeur dus!
De stadsrit is verreden door de Arriva 556 en de Qbuzz 3127.
Ondertussen poseerden de andere 4 wagens in wisselende formaties op de buffer achter het station voor foto’s.
Nadat de 6 wagens weer compleet waren zette de excursievloot koers naar Meppel station. De 6 haltes van dit station stonden precies vol met de excursiebussen.
Een zeer geslaagde dag!
Onze dank gaat uit naar alle excursiegangers, de collega’s van de Stichting Museumbus 1698, Stichting Museumbus MB200 en onze eigen mensen van de OVCN.