BBA 438

Wagenparknummer438
VervoerderBBA
StatusRijvaardig
MerkDen Oudsten
TypeMB200
KentekenBX-76-JK
Zitplaatsen40

Omschrijving

De BBA 438 is een van de eerste museumbussen in het OVCN wagenpark. In juni 2010 is deze bus aangekocht en dat is de basis geweest waar destijds Stichting Youngtimerbussen rondom is opgericht. Onze bus is gebouwd met gebruik van een MB200 DKDL 564 chassis en heeft een ZF 4 HP 500 transmissie zoals bij het leeuwendeel van de volautomatische MB’s gebruikt werd. Het interieur van deze standaard streekbus is een zogenaamde ‘agglo-indeling’ dat houdt in dat er zowel een treinzit opstelling als een tête a tête opstelling aanwezig is, inclusief een stabalkon ter hoogte van de uitstapdeuren. Het meubilair bestaat uit de bekende bruine kunstlederen banken. De bus draagt de typische BBA huisstijl met de blauwe en oranje band op de schortbeplating.

Geschiedenis

Oorspronkelijk is bus 438 besteld door de EMA, maar dit bedrijf was tegen de tijd van aflevering al opgegaan in de BBA en is ook met diens specificaties gebouwd. De 438 maakt deel uit van een tweedelige serie bestaande uit ESO-nummers 3937 en 3938. De BBA nummering heeft dus niets te maken met de ESO-nummering. Toevallig heeft deze wagen met ESO nummering 3938 het hoogst uitgegeven nummer voor Den Oudsten DAF mb200 bussen. na de 3900 serie stopte de bouw van de 12 meter bussen van dit type. Oorspronkelijk was de 438 volledig geel, zoals de in uitvoering vergelijkbare BBA 434 van Straatbeeldmuseum Van IJsseldijk. Begin jaren ’90 kregen veel bussen bij de BBA de bekende oranje/blauwe banden op de schortplaten. Deze kleurstelling was oorspronkelijk bedoeld voor alle
VSN-groep aangesloten busbedrijven echter namen alleen BBA en voor een klein deel van het wagenpark Westnederland dit over.