Wagenparknummer | 404 |
Vervoerder | GVU |
Status | Rijvaardig |
Merk | Hainje |
Type | Midibus HD-8,2/3,7 VV |
Kenteken | BS-07-FP |
Zitplaatsen | 21 |
Omschrijving
In 1986 bestelde het Gemeentelijk Vervoerbedrijf Utrecht (GVU) bij Hainje zeven midibussen voor de dienst op binnenstadslijnen 2 en 22, de serie 401-407, in 1990 uitgebreid met de 408 en 409. Doordat veel straten in de historische binnenstad nogal nauw zijn heeft men gekozen voor deze midibus, die met een lengte van 8,6 meter en een breedte van 2,3 meter een stuk gemakkelijker door de stad te manouvreren was dan de standaardbussen. Ze zijn voorzien van een zescylinder DAF-motor en een ZF 4HP500 versnellingsbak. De bussen leverden al direct de nodige problemen op (zo rookten ze erg veel en was er sprake van een zogenaamd “turbogat”tussen de eerste en tweede versnelling, waardoor de bus ineens vooruit schoot bij het optrekken) en gingen in 1987 terug naar Hainje voor de nodige aanpassingen. In 1999 eindigde de inzet op lijnen 2 en 22. Een groot deel van de serie heeft echter in 2000 nog een aantal maanden dienst gedaan op de toen nieuwe lijn 27 naar nieuwbouwwijk Leidsche Rijn. Daarna zijn de meeste bussen geexporteerd naar Albanie.
Geschiedenis
De voormalige GVU 404 werd in september 1986 in dienst gesteld bij het Gemeentelijk Vervoerbedrijf Utrecht, voornamelijk om dienst te doen op de binnenstadslijnen 2 en 22.
De bus is in dienst gekomen in dezelfde tomaatrode kleurstelling als de standaardbussen van het type CSA-2. In 1994 is de bus in het toen moderne blauw-wit gestoken.
Nadat de bus in 2000 is omgebouwd en de laatste jaren van zijn bestaan bij het GVU als promotiebus voor nieuwbouwwijk Leidsche Rijn diende is hij in 2005 verkocht en heeft via AP Trading in Joure nog enkele jaren dienst gedaan bij firma Westbank op Terschelling.
De bus verdween van het eiland en uit het zicht. Eind 2015 is de wagen teruggevonden bij een particulier en bewaard bij stichting beterdebus. Zij konden echter niet de zorg verlenen die nodig was om de bus rijvaardig te houden en daarom is de bus op 8 augustus 2020 opgenomen in de collectie van OVCN.