Maarse & Kroon 182

Wagenparknummer182
VervoerderMaarse & Kroon
StatusRijvaardig
MerkLEYLAND
TypeROYAL TIGER WORLDMASTER L
KentekenTB-37-46

Omschrijving

Bus 182 is gebouwd door Verheul in Waddinxveen en is van het type Leyland Royal Tig

er Worldmaster. Oorspronkelijk was de wagen bedoeld als semi-toerbus en is daarom luxer ingericht dan overige lijnbussen. De gebogen ruiten in de dakrand van de bus maakten deze wagen uitermate geschikt om van het uitzicht te genieten in de bergen bijvoorbeeld. In tegenstelling tot andere Worldmasters had de 182 een vast interieur met oceaanblauwe stoelen met lichtgrijze hoofdsteunen welke niet verstelbaar waren, dit interieur is nog altijd in de bus aanwezig. Tot 1973 was ook een bagageruim aan de achterzijde van de bus aanwezig. Op last van de RDW was Centraal Nederland, welke na fusie van M&K en NBM dus eigenaar werd van de bus, in 1973 gedwongen om de dubbele deurtjes aan de achterzijde te vervangen voor een dichte plaat staal in verband met roestvorming. Wij beschikken nog wel over de oorspronkelijke deuren.

De sterke Leyland motor en half automatische versnellingsbak met 5 versnellingen, waarvan de 1e versnelling een zogenaamde bergversnelling is, zorgden ervoor dat de bus ook fatsoenlijk vooruit kwam in ruwer terrein.

Wanneer de bus niet gebruikt werd voor besloten vervoer, zaten de ‘Worldmasters’ vanwege hun grote comfort op de lange streeklijnen zoals de lijn van Haarlem naar Utrecht via Uithoorn en andere lange lijnen.

Geschiedenis

De bus is in 1959 in dienst gekomen bij vervoersmaatschappij Maarse & Kroon uit Aalsmeer. Het grootste deel van zijn actieve dienst heeft de wagen voor M&K gereden, tot 1973. Het voertuig heeft dus nog 2 jaar voor vervoersonderneming Centraal Nederland gereden. In die laatste tijd was aan de bussen echter wel af te zien dat deze hun beste tijd inmiddels gehad hadden.

De bus is na buitendienststelling aangekocht door de MUSA welke de bus als museumbus wilde bewaren. Eind 2011 bereikten ons de berichten dat de 182 wellicht gesloopt zou gaan worden, of in ieder geval een onzekere toekomst zou hebben. Toen hebben wij alles op alles gezet om de bus toch een toekomst als museumwagen te garanderen. Er is tenslotte nog maar één exemplaar als bus bewaard van dit type zeer kenmerkende Maarse & Kroon bussen. Slechts een ander exemplaar bestaat nog, maar deze is als lijnbus onherkenbaar. Dit is wagen 185 en wordt gebruikt door het ‘ Amsterdams Ballon Gezelschap’. Men heeft daar de wagen omgedoopt tot “Luchtbus” en gebruiken het voertuig ook nog voor buitenlandse reizen.