NZH 9056

Wagenparknummer9056
VervoerderNZH
StatusRijvaardig
MerkBerkhof
TypeVolvo B10MG-55/Berkhof 2000 Duvedec
KentekenBG-ZP-30
Zitplaatsen64

Omschrijving

Voor de drukke streeklijnen rondom Amsterdam én ter vervanging van oudere gelede bussen bestelde de NZH in 1990 de eerste vijftien bussen van het gelede Duvedec-type. Het type voldeed goed en in bijna tien jaar tijd verschenen er bij de NZH uiteindelijk 99 stuks op de weg.

Standaard werden alle bussen voorzien van Volvo-motoren. Het ontwerp van de gelede Duvedec werd in de loop der jaren beperkt aangepast waarbij de versmalde achterzijde een van de opvallendste was. De eerste serie Duvedecs was tevens de eerste serie bussen die in de nieuwe wit/geel/grijze huisstijl van de NZH op straat verscheen.

Bij de start van Connexxion op 10 mei 1999 gingen alle NZH Duvedecs mee over en volgden er nog enkele series in complete Connexxion stijl. Daarmee kwam het aantal gelede Duvedecs bij Connexxion uiteindelijk uit op 202 stuks. 

Geschiedenis

Op 21 januari 1999 kwam de 9056 als onderdeel van de tien laatste NZH-gelede bussen van de serie 9050-9059 in dienst vanuit de toenmalige garage Amstel III. Deze busserie werd vooral op lijn 174 ingezet. Op deze lijn reden toen uitsluitend geledes uit meerdere garages; zowel ex-CN als eigen NZH-materieel.

Op 10 mei 1999 ging de bus al over naar Connexxion en werd al snel overgespoten in de nieuwe groene Connexxion huisstijl. Met de opening van Zuidtangent-lijn 300 op 13 januari 2002 kwam een einde aan de inzet vanuit Amstel III en ging de serie 9050-9059 verdeeld worden over het voormalige NZH-gebied. De 9056 kwam toen te rijden vanuit Alkmaar waar de bus een aantal maanden ingezet werd op de lijnen 160 en 162 tussen Bergen, Alkmaar en Heerhugowaard.

In 2003 werd de 9056 hier door de komst van nieuwe gelede Mercedes Citaro-bussen verdreven naar Waterland en kwam hier roulerend te rijden vanuit Edam en Purmerend. De 9056 deed in Waterland dienst tot deze concessie over ging naar Arriva op 11 december 2005.

Na zijn Waterlandse inzet ging de 9056 vanaf juni 2006 dienst doen als vervangend vervoer voor de ombouw van de spoorlijnen rondom Zoetermeer naar Randstadrail. Daarbij was de bus van stickers ‘Extra Vervoer’ voorzien.

In oktober 2006 ging de bus tijdelijk dienst doen in Brabant toen daar de aanbesteding van het openbaar vervoer niet goed was verlopen en er tijdelijk extra materieel nodig was. De 9056 werd hier geheel groen en alleen op de achterzijde voorzien van een Veolia logo.

De inzet van de 9056 in Brabant duurde bijna een jaar waarna de wagen terug keerde naar Connexxion. Hier kwam hij nu in dienst voor Connexxion Tours waar de bus vooral dienst ging doen rondom Zwolle en Apeldoorn.

In het najaar van 2013 werd de 9056 als laatste overgebleven ex-NZH gelede verkocht aan stichting BRAM waarna op 23-10-2013 de bus in Nieuwegein werd overgedragen. Bij BRAM deed de 9056 kort dienst in Connexxion uitvoering waarbij de bus tijdens een excursie op 23 november 2013 op de neus voorzien werd van de tekst “exx-connexxion”.

Op 30 maart 2014 werd een rit in Brabant gereden samen met de Belgische museumclub Nostalbus waarbij de bus was terug gebracht in zijn tijdelijke Veolia-uitvoering.

Om het publiek er op te attenderen dat de bus uiteindelijk weer in NZH-uitvoering gebracht zou gaan worden kreeg de 9056 een speciaal uiterlijk. Hiermee deed de bus voor het eerst dienst tijdens het evenement 175 jaar spoor in Amersfoort in oktober 2014. Het duurde uiteindelijk nog tot de zomer van 2017 voordat de 9056 in NZH-huisstijl werd gespoten.

Op 30 maart 2019 ging de 9056 over naar de collectie van OVCN.

Foto’s