Wagenparknummer | 556 |
Vervoerder | Arriva |
Status | Rijvaardig |
Merk | Mercedes-Benz |
Type | Citaro O530 |
Kenteken | BP-NH-48 |
Zitplaatsen | 34 |
Omschrijving
In 1997 werd de Mercedes-Benz Citaro van Evobus gepresenteerd op het UITP congres en diende als opvolger voor de O405 serie als stadsbus. Kort na de introductie van de Citaro werd de gelede versie geïntroduceerd. Daarnaast kwam ook een 15 meter Citaro in productie, deze zijn nooit in Nederland geleverd. Daarnaast was er ook een Citaro Ü voor streekvervoer.
De originele Mercedes-Benz Citaro met de code O530 werden bij introductie voorzien van Euro 2 motoren. Deze zijn te herkennen aan de verticale gleuven op de motorkap. Al snel kwamen de nieuwere Euro 3 motoren en deze Citaro’s hebben de verticale gleuven niet. Er waren 3 verschillende motoren beschikbaar voor de aandrijving: de Om457hLA; een 12 liter motor, OM906LA; een 6,4 liter staande motor en de OM906hLA; een 6,4 liter liggende motor.
Medio 2005 werd de Citaro facelift geïntroduceerd met de nieuwere Euro 4 en Euro 5/EEV-motoren. Daarnaast is het model voorzien van een ander front en exterieur lampen zowel voor als achter. Er kwam ook een versie met een geheel andere opbouw, de Citaro LE. Deze kenmerkt zich met een verhoogde achterkant, dit kwam doordat de bus een semi-hogevloerse opbouw heeft.
Tot op heden worden de Citaro’s nog steeds gefabriceerd, maar met een compleet nieuw interieur en exterieur dat met de tijd mee gaat. Daarnaast heeft de huidige generatie Citaro’s een eigen Mercedes dashboard conform de VDV standaard. De huidige generatie Citaro wordt ook wel Citaro C2 genoemd en is in 2011 gepresenteerd. Voor de elektrificatie van het openbaar vervoer kon Evobus niet achterblijven en werd in 2018 de E-Citaro in het leven geroepen. Deze bus heeft een vernieuwd zwart front.
Wereldwijd rijden Citaro’s in het openbaar vervoer, niet alleen in landen met links gestuurde voertuigen maar ook in landen met rechts gestuurde voertuigen. Deze landen zijn: het Verenigd Koninkrijk, Ierland, Singapore en Japan.
Geschiedenis
De Arriva 556 is in 2004 nieuw in dienst gekomen bij Arriva Groningen voor de start van de concessie GGD. De serie 551-557 waarin de 556 valt met LED matrix displays waren een aanvulling op de huidige vloot 12 meter stadsbussen (de 521-540). De bus heeft tot einde concessie 2009 dienst gedaan in de stad Groningen. Tijdens de concessie GGD 2004 heeft deze bus een uitstapje gemaakt als huurbasis naar Stadsbus Maastricht in 2006. Hierna is de 556 verscheept naar Arriva Wadden B.V. voor rondjes met boot- en hotelgasten op Terschelling. Na het elektrificeren van het busvervoer op de Waddeneilanden dook de bus op als pauzelocatie te Tilburg.
Na overleg met Arriva Techniek Meppel bleek het mogelijk de bus aan te kopen en een museale toekomst te geven binnen OVCN. Op 04-12-2020 is de bus opgehaald bij Arriva Techniek Meppel en is de bus overgebracht naar de OVCN Stalling te Sonnega.