Syntus 3196

Wagenparknummer3196
VervoerderSYNTUS
StatusRijvaardig
MerkVDL
TypeCITEA LLE120.225
Kenteken62-BDH-3
Zitplaatsen

Geschiedenis Citea

De VDL Citea werd in 2007 gepresenteerd op de beurs “UITP Mobility and City Transport Exhibition” in Helsinki. Met de komst van de Citea LLE werd de serieproductie van zijn voorganger de Ambassador stopgezet.

Achtergrond concessie Twente

In het begin van het 2de decennium van deze eeuw schreef de vervoersregio Twente de tender uit voor het concessiegebied Twente. De firma Syntus won met de bieding van Citea LLE bussen in de rode Twente huisstijl, met Twents ros op de zijkant.

De concessie liep van december 2013 tot december 2023.

Serie 3101 – 3205

De concessie Twente heeft gereden met de serie 3101 – 3126 en de serie 3127 – 3204.
De eerste 26 bussen waren een jaar ouder en maakten deel uit van een oorspronkelijke bestelling voor de concessie ZHO (Zutphen Hengelo Oldenzaal).
In dat traject waren fouten gemaakt waardoor de 26 bussen afbesteld werden. Een jaar lang hebben ze in Heerenveen bij de fabriek gestaan.
Met de komst van de concessie Twente werden deze 26 wagens alsnog afgenomen door Syntus. Samen met 78 bussen gebouwd in 2013 vormden zij jarenlang de Twentse vloot.

3196 als museumstuk

Met het verlies van de concessie Twente aan Arriva werden de bussen opgelegd in onder andere Oldenzaal.
In hetzelfde weekend dat Syntus het stokje doorgaf aan Arriva gingen er al direct 40 bussen van Twente naar de firma EBS die ze huurt ter aanvulling van het wagenpark in IJsselvecht. Kort daarna werd bekend dat ook Arriva er een aantal gaat exploiteren in verband met tekort aan bussen.
Dat maakte de spoeling wel dun om voor het wagenpark van de OVCN de wens in vervulling te laten gaan een rode Twentse wagen te gaan bewaren.

Eind januari 2024 bleek dat de 3196 nog steeds in Oldenzaal stond in opslag. Als een van de laatsten. Deze bus hadden we in 2023 al geschouwd en als ‘netjes’ bestempeld. Destijds was ook de wens uitgesproken juist deze bus te bewaren. Maar waarom stond deze nette 3196 nou nog als een van de laatste bussen in de opslag? Dat was de grote vraag die we hadden.

Het antwoord was doodleuk: Deze wilde de OVCN toch graag?

Nadat een zeer dankbare OVCN wagenparkbeheerder het kenteken op 1 februari overgedragen kreeg is de bus op 2 februari overgebracht van Oldenzaal naar zijn nieuwe onderkomen: de stalling van de OVCN.