Wagenparknummer | 168 |
Vervoerder | BBA |
Status | Rijvaardig |
Merk | Van Hool |
Type | A330 |
Kenteken | BP-TD-05 |
Zitplaatsen |
Over de Van Hool NewA330
De Van Hool NewA330 is een lagevloer stadsbus waarbij de staande motor zich achter in de bus bevindt. Hierdoor ontstaat een volledig vlakke vloer van voordeur tot en met de achterste deur. Dit creëert een efficiënte doorstroom van passagiers op de stadslijnen.
De NewA330 werd geïntroduceerd in 2002 als opvolger van de bestaande A330 met vierkante koplampen. De NewA330 heeft een geheel nieuw uiterlijk gekregen met markante puntige koplampunits, waardoor het ontwerp aansloot op het nieuwe tijdperk. Ook is de NewA330 door een jury van vakjournalisten verkozen tot “Bus van het jaar 2003”. Tijdens de levensloop van de productie is er nog een facelift gekomen waarbij de bus andere koplampunits heeft gekregen.
Deze reeks is geleverd met een 9 liter dieselmotor (milieuklasse Euro 3 tot en met 6) van verschillende fabrikanten (DAF Paccar PE/PR, Cummins en MAN) in combinatie met een Voith , een ZF ecomat of een Zf ecolife versnellingsbak. Ook waren de bussen beschikbaar in alternatieve aandrijflijnen: hybride, trolley, CNG en Waterstof (bekend bij Qbuzz en de RET zowel in 4×2 als 6×2 wielconfiguratie).
De Van Hool NewA330 is niet alleen geleverd in Europa, maar werd ook over de Atlantische Oceaan in de Verenigde Staten verkocht.
Over de BBA Veolia 168
De 168 is zijn leven eind 2004 begonnen bij de BBA. Dat deed hij in de T-buskleurstelling, die was bedoeld voor een aantal lijnen in Tilburg (voor de liefhebbers: dit waren oorspronkelijk de lijnen 41 tot en met 49, die voor de T-busformule werden omgenummerd in de lijnen 1 tot en met 9. Niet alleen de kleurstelling van de bussen werd op de formule aangepast: ook de bekleding van de stoelen en de haltes kregen een nieuwe vormgeving. Zo kwam in de bekleding van de zitplaatsen in de bussen het logo terug en werden de halteperrons speciaal verhoogd om het in- en uitstappen wat gemakkelijker te maken en werden diverse bushaltes tevens van speciale abri’s voorzien. In de bus is zelfs een origineel folderrekje met uitgesneden T-Bus logo te zien.
Terug naar onze 168: deze bus heeft slechts drie jaar op de T-buslijnen gereden. Na een aanbesteding van het Brabantse openbaar vervoer verdween de T-busformule, inclusief de bijbehorende voertuigen en speciale huisstijl.
Terwijl de merknaam BBA werd verruild voor de merknaam Veolia, verwisselde de 168 zijn T-busjasje voor de Veolia huisstijl. In die hoedanigheid werd de bus in Delft ingezet, primair op de lijnen 80 en 82 van de concessie Haaglanden. Dat waren de lijnen die door het passeren van een vrij laag viaduct onder de A13 niet geschikt waren voor het hogere MAN Lion’s City CNG-materieel dat in de rest van die concessie werd ingezet.
Toen de bus 2011 uit dienst ging, werd hij verkocht aan Herinneringscentrum Kamp Westerbork. Daar werd de bus voorzien van een speciale paarse kleurstelling inclusief informatie over het voormalig Kamp Westerbork. De bus werd daar ingezet om personen te vervoeren tussen het bezoekerscentrum en kampterrein. Gedurende ongeveer vijf jaar is de wagen daarvoor ingezet.
Tegen de tijd dat de bus bij het Herinneringscentrum aan vervanging toe was, kwam OVCN in beeld. OVCN heeft het Herinneringscentrum begeleid bij de aankoop van een vervangende bus en bij het vervoersgereed maken daarvan. Na afronding daarvan is de 168 overgebracht naar het museum van OVCN. Daar heeft hij nog enige tijd in de paarse kleurstelling doorgebracht. Van de stickers die hem die huisstijl gaven is hij ondanks ontdaan, waarmee de bus verrassend goed terugkeerde in zijn Veolia huisstijl.