Wagenparknummer | 6261 |
Vervoerder | Arriva |
Status | Rijvaardig |
Merk | Wright |
Type | Commander |
Kenteken | BN-TR-58 |
Zitplaatsen | 34 |
De Wright Commander is een Britse lichtgewicht lagevloersbus gebouwd tussen 2002 en 2007.
Het type wordt ook wel een Britse VDL Ambassador genoemd omdat ze op hetzelfde platform werden gebouwd als de bij ons bekende Ambassador, de DAFBUS SB200. De bus is uitgerust met een 5,9 liter Cummins ISB 185 motor en een Voith Diwa 3 versnellingsbak. Uiteindelijk werd de Commander opgevolgd door de Wright Pulsar.
Het bijzondere aan de Wright Commander, (en ook de Dennis ALX200), is dat deze bussen speciaal gebouwd waren voor Arriva Nederland. Het stuur zit aan de linkerkant en de deuren rechts. Normaal voor Nederland, anders dan voor het thuisland Engeland.
De eerste serie van de Wright Commander stroomde in dienst in het jaar 2002 bij Arriva Nederland. Dat was de serie 5928-5939 voor de stadsdienst Leeuwarden. Deze exemplaren hadden de stadsindeling met Esteban Urban 90 stadsstoelen. De latere series (5941-5970 & 5982-5999) kregen de luxere Esteban Civic V2 stoelen, die nog steeds worden gebruikt in de Arriva Citea’s. De serie 5971-5981 was bestemd voor de Fries-Groningse sneldiensten en heeft de Lazzerini Practico 2840 stoelen met hoge rugleuningen.
Daarna kwam er nog een grote order van Arriva Nederland in oktober 2002. Deze serie stroomde in 2003 in. De serie 6201-6289 was bestemd voor het DAV (Dordrecht – Alblasserwaard – Vijfherenlanden) gebied en de 6290-6301 voor GGD (Groningen – Drenthe). De bussen hebben een LED matrix lijnfilm in plaats van de LCD variant in de 59xx serie. Later hebben ze ook een zij-lijnfilm gekregen. Een aantal van deze voertuigen werden aangepast voor de Stadsdienst van Dordrecht, die vanaf 2007 ook werd gereden door Arriva.
Over de 6261
De Arriva 6261 is één van de laatste batch van de linksgestuurde Wright Commander bussen. Het oorspronkelijke inzetgebied was de concessie DAV en later ook de stadsdienst van Dordrecht. Daarom heeft deze bus ook de stadsopstelling gekregen met het bredere gangpad.
Arriva heeft in 2011 Volvo 7700 hybride bussen aangeschaft voor de stadsdienst Dordrecht. Hierdoor waren de stads Wright Commanders overbodig, onder andere de 6261. Toen Arriva de concessie Lelystad had gewonnen, reed onder andere de 6261 als tijdelijke bus totdat de 10 meter Irisbus Crossways er waren.
In december 2012 nam Arriva het stokje over van Connexxion in de concessie Noord-West-Friesland en VDL had bij de bouw van de VDL Citea’s (85xx/86xx) vertraging. Hierdoor moesten tijdelijke bussen komen en het werden de Wright Commanders, ook de 6261 werd in gezet. Dit duurde tot en met april 2013.
Daarna stond de 6261 tot en met 2017 in de garage van Arriva Meppel. De bus was verkocht, maar werd nooit opgehaald vanwege een technisch defect aan het luchtsysteem.
Na 3 jaar in een stoffige hoek wilde Arriva deze bus wel kwijt. Straatbeeldmuseum Van IJsseldijk wilde de 6261 graag in haar collectie opnemen. SSS techniek was bereid de 6261 in orde te maken.
In 2023 heeft de 6261 onderdak gevonden bij de OVCN in Sonnega. De bus heeft ook nog de tijdelijke stickers van Frysk Ferfier.