Qbuzz 3127

Wagenparknummer3127
VervoerderQbuzz
StatusRijvaardig
MerkMercedes-Benz
TypeCitaro LE
Kenteken BX-FS-66
Zitplaatsen

Mercedes Benz Citaro

In 1997 werd de Mercedes-Benz Citaro van Evobus gepresenteerd op het UITP congres en diende als opvolger voor de O405 serie als stadsbus. Kort na de introductie van de Citaro werd de gelede versie geïntroduceerd. Daarnaast kwam ook een 15 meter Citaro in productie, deze zijn nooit in Nederland geleverd. Daarnaast was er ook een Citaro Ü voor streekvervoer.
De originele Mercedes-Benz Citaro met de code O530 werden bij introductie voorzien van Euro 2 motoren. Deze zijn te herkennen aan de verticale gleuven op de motorkap. Al snel kwamen de nieuwere Euro 3 motoren en deze Citaro’s hebben de verticale gleuven niet. Er waren 3 verschillende motoren beschikbaar voor de aandrijving: de Om457hLA; een 12 liter motor, OM906LA; een 6,4 liter staande motor en de OM906hLA; een 6,4 liter liggende motor.
Medio 2005 werd de Citaro facelift geïntroduceerd met de nieuwere Euro 4 en Euro 5/EEV-motoren. Daarnaast is het model voorzien van een ander front en exterieur lampen zowel voor als achter. Er kwam ook een versie met een geheel andere opbouw, de Citaro LE. Deze kenmerkt zich met een verhoogde achterkant, dit kwam doordat de bus een semi-hogevloerse opbouw heeft.

Tot op heden worden de Citaro’s nog steeds gefabriceerd, maar met een compleet nieuw interieur en exterieur dat met de tijd mee gaat. Daarnaast heeft de huidige generatie Citaro’s een eigen Mercedes dashboard conform de VDV standaard. De huidige generatie Citaro wordt ook wel Citaro C2 genoemd en is in 2011 gepresenteerd. Voor de elektrificatie van het openbaar vervoer kon Evobus niet achterblijven en werd in 2018 de E-Citaro in het leven geroepen. Deze bus heeft een vernieuwd zwart front.
Wereldwijd rijden Citaro’s in het openbaar vervoer, niet alleen in landen met links gestuurde voertuigen maar ook in landen met rechts gestuurde voertuigen. Deze landen zijn; het Verenigd Koninkrijk, Ierland, Singapore en Japan.

GGD

Bij de start van de nieuwe busconcessie van Groningen Drenthe vanaf 2009 stootte het toen nog kleine en jonge vervoersbedrijf Qbuzz Arriva die in het Noorden van het land stevig geworteld zat in het busvervoer van de troon.
Tijdens deze concessiewissel kwam de nieuwe vervoerder ook met een volledig nieuw wagenpark van Mercedes bussen onder leasecontract van Evobus.
Eén van die nieuwe bussen was onder andere de Qbuzz 3127. De serie bestond uit de 3100-3301 en deze bussen zijn de eerste geleverde 12 meter streekbussen voor de concessie Groningen-Drenthe in 2009.
Deze reeks is van het type Mercedes-Benz Citaro LE met de hogere achterkant.
De 3127 kwam in 2009 in dienst bij Qbuzz in het gebied Groningen-Drenthe. In 2018 ging deze bus buiten dienst en weer terug naar de leasemaatschappij van Evobus.

3127 als museumbus

De 3127 werd verkocht aan Block Reisen in Höxter. Recentelijk kwam de 3127 bij een handelaar in Hannover terecht. Er werd contact gezocht, een week later ging een 3 koppige delegatie van de OVCN op reis. Reisdoel: De Qbuzz 3127, Hannover, Duitsland.
De bus bleek niet alleen net zo mooi als op de foto’s, ook qua techniek was er weinig tot niets aan te merken op deze wagen. Ter plaatse werd de deal beklonken en na het invullen van de nodige papieren kon de 3127 op reis naar zijn nieuwe onderkomen. De stalling van de OVCN.
Voorlopig blijft de bus nog even wit. Als eerste zetten we ons in om het originele kenteken terug te krijgen bij de RDW en uiteraard zal er direct preventief onderhoud gepleegd worden.
Uiteindelijk wordt deze bus gespoten in de originele bekende GD2009 kleuren, grijs met bordeaux rood.