ZWN 2311

Wagenparknummer2311
VervoerderZWN
StatusRijvaardig
MerkMercedez-Benz
TypeO408
KentekenBG-XP-60

Omschrijving

In 2015 hebben wij het wagenpark uitgebreid met een Mercedes-Benz O 408. De O 408 is een doorontwikkeling van de Mercedes-Benz O 307, waar er vrijwel geen van in Nederland rondreden. De O 408 is technisch grotendeels gelijk aan de Mercedes-Benz O 407, een bus die in Duitsland veel op streeklijnen ingezet werd. De O408 is gebaseerd op de O 407 en was bedoeld als bus die zowel als tourbus en als lijnbus kon worden ingezet. Eind jaren ‘90 is de O 408 op haar beurt opgevolgd door de Mercedes-Benz Integro, een bus die in Nederland veel gereden heeft en op enkele plekken nog steeds te zien is.

De O 408 is een semi-tour streekbus met een hoge vloer en is geproduceerd van 1991 t/m 1998. In totaal zijn er in Nederland 154 O 408’s in gebruik genomen. De 2311 is uitgevoerd met een 12 liter 6 cilinder motor voorzien van een turbo met 250 pk en 1110 Nm aan koppel. Aan de motor zit een ZF Ecomat versnellingsbak gekoppeld met 5 verzetten. De bus is voorzien van comfortabele stoelen met een hoge rugleuning met hoofdsteun.

Geschiedenis

De 2311 is begonnen bij ZWN in 1998 en behoorde tot de allerlaatst geproduceerde serie O 408 bussen van Europa. Op dat moment had de Mercedes fabriek in Mannheim reeds haar productielijn gedeeltelijk overgeplaatst naar Turkije, waardoor de bus gedeeltelijk is geproduceerd in Turkije en gedeeltelijk in Mannheim. In de nadagen van de ZWN is de bus in de serie 2307 t/m 2321 afgeleverd en terecht gekomen in de stalling Delft. De 2311 heeft maar enkele maanden in ZWN uitvoering gereden aangezien vanaf 1999 Connexxion de dienst uitmaakte. Vanaf Delft reed de bus op streeklijnen richting onder andere Rotterdam, Den Haag en Leiden. Hierna is de bus overgeplaatst naar stalling Ridderkerk en heeft de bus op streeklijnen gereden die veelal Rotterdam Zuidplein als begin- en eindpunt hadden.

Vrijwel alle bussen van dit type zijn tussen 2004 en 2008 buiten dienst gesteld van de gewone lijndienst. Veel bussen zijn vanaf dat moment geëxporteerd naar het buitenland. Zo ook de ex-ZWN/ex-Connexxion 2311. De bus heeft in 2008 korte tijd gereden voor Connexxion Tours en is daarna uit dienst gegaan bij Connexxion en verkocht aan moederbedrijf Transdev. Vanaf 2008 heeft de bus tot 2014 in Duitsland als schoolbus gediend. Hierna is de bus te koop gezet bij een autohandelaar in Midden-Duitsland. Wij hebben de bus op internet aangetroffen en zijn afgereisd naar Duitsland om deze te bezichtigen. Bij aankomst bleek de bus aardig wat technische mankementen te vertonen. Zo lekte er fors olie onder de bus en was de luchtvering defect waardoor de bus scheef stond.

Na de nodige onderhandeling met de Duitse verkoper was hij bereid het risico te nemen om de bus zelf af te leveren in Nederland en de olie lekkage te verhelpen. Nadat de bus scheef in de vering de lange snelwegrit had gemaakt naar Nederland is hij technisch geschouwd en is er een lange lijst met mankementen naar voren gekomen. Echter was het metaal van het chassis nog wel in opvallend goede staat.

In de jaren erna is er veel verspijkerd en gewerkt aan de bus. Zo zijn er nieuwe banden opgezet, nieuwe luchtbalgen en nieuwe ventielen voor de luchtvering. Er is een LCD bestemmingsbord ingebouwd, de stuurbekrachtigingspomp is vervangen voor een nieuwe, de spoorstangkogels zijn vervangen, een nieuwe uitlaatpijp met sierstuk geplaatst, nieuwe verlichting rondom geplaatst, nieuwe remtrommels en voeringen geplaatst, diverse slangen vervangen, filters vervangen en zo gaat de lijst door. Alle onderdelen die zijn vervangen zijn originele Mercedes delen, om zodoende de bus zo origineel mogelijk te houden. Hierna is de bus bij de RDW aangeboden en succesvol door de keuring gekomen. Ook heeft de bus haar originele kenteken weer teruggekregen.
Nadat we de bus technisch weer in goede staat hebben gebracht zijn we begonnen met het optisch onder handen nemen van de bus. De bus was tot dit moment geheel wit. De bus is zorgvuldig gespoten en heeft ondertussen haar originele gele band weer terug. Ook is de voorbumper weer grijs gespoten. Voorafgaand aan het spuitwerk zijn alle roestplekken en oneffenheden aan de bus netjes weggewerkt.

De bus is uitgebreid onder handen genomen zowel technisch als optisch om nog vele jaren te kunnen rijden als museum bus.