Connexxion 2151

Wagenparknummer2151
VervoerderConnexxion
StatusRijvaardig
MerkBerkhof
TypePremier
KentekenBF-GJ-32

Omschrijving

De NZH nam in 1997 als vervolg op de serie 1030-1069 een serie standaardbussen in gebruik van het type ST2000NL die een nieuwe kopvorm kregen. Het type bus kreeg vanuit Berkhof de benaming Premier mee geheel in lijn met de namen die Berkhof destijds aan bussen mee gaf, Zo zagen in deze periode de Jonckheer, Diplomat en later ook Ambassador het daglicht. 

Deze bussen kregen een DAF-motor van het type LC160 en kwamen in dienst in de wit-geel-grijze NZH-kleuren uit de jaren 90. In gehele Connexxion huisstijl verscheen er in 1999 van het type Premier nog een vervolgserie met de nummers 2352-2401. Deze serie kwam verspreid door Noord en Zuid Holland in dienst.

Geschiedenis

De 2151 werd als laatste van zijn serie 2130-2151 op 5 februari 1997 geleverd en kwam nieuw in dienst vanuit rayon Alkmaar. Verder kwamen er Premiers te rijden vanuit de rayons Beverwijk, Haarlem, Purmerend en Volendam. De inzet in Waterland was slechts van korte duur en er werd besloten de Premiers te concentreren in de regio Alkmaar en Haarlem.

De gehele serie 2130-2151 ging op 10 mei 1999 mee over naar Connexxion waarbij er groene Connexxion stickers op de bussen verschenen. Slechts drie 2100-en werden geheel groen gespoten en deden vooral dienst op Texel. De 2151 bleef zijn rayon Alkmaar trouw totdat de Provincie Noord Holland eiste dat alle bussen hier in de groene Connexxion huisstijl moesten rijden. De 2151 verhuisde naar de regio Haarlem waar de bus in dienst bleef tot december 2006, toen strengere concessie-eisen de inzet van de bus overbodig maakte en de bus naar Friesland verdreef. Hier deed de 2151 dienst tot de zomer van 2007 waarna de bus overging naar Connexxion Tours.

In mei 2009 werd de bus via Womy verkocht aan touringcarbedrijf Dorenbos in Norg. Hier kreeg de 2151 het nummer 810. Hier bleef de Premier maar twee jaar rijden en kwam begin 2011 bij Puur kanoverhuur in Valkenswaard terecht. De bus vervoerde hier tot de zomer van 2018 kanovaarders tussen het begin en startpunt van de boottochten.

Na overleg met de eigenaar bleek het mogelijk de bus aan te kopen en een museale toekomst te geven binnen OVCN. Op 28 juni 2018 nam de 2151 afscheid van Valkenswaard en ging de werkplaatsen van OVCN in om na te gaan of een museale toekomst voor de bus mogelijk was. De uitslag van deze onderzoeken was positief en er werd aan de bus gewerkt om deze weer een museale uitstraling te geven. De 2151 werd in mei 2019 voorzien van de huisstijl zoals hij bij Connexxion dienst deed. Het is de bedoeling dat de bus in de toekomst na een spuitbeurt weer in NZH-uitvoering zal verschijnen.