NZH 8910

Wagenparknummer8910
VervoerderNZH
StatusNiet rijvaardig
MerkVan Hool
TypeMB200
Kenteken40-UB-16
Zitplaatsen40

Omschrijving

Dit type bus, dat ook wel bekend staat als MB200, is wellicht wel het bekendste type streekbus van Nederland. Hele generaties zijn opgegroeid met de gele streekbus met de overbekende rode bankjes.

In 1980 deden heel veel OV-bedrijven een inhaalbestelling bij Den Oudsten om de inmiddels verouderde wagenparken te vernieuwen. Echter kon Den Oudsten, die de streekbussen voor het grootste deel toen bouwde, deze orders niet aan en werden er bussen elders besteld zoals onder andere bij het Belgische Van Hool. Deze bouwde in 1980 de standaard streekbus serie 8900-8975 voor de NZH.

De 8900-serie van de NZH werd in de echte standaard uitvoering geleverd en enkel de strip op de grille verraadde dat de bus geen Nederlands product was. Ook was deze serie niet uitgevoerd als semi automaat maar werd direct voorzien van een Allison volautomaat versnellingsbak.

Geschiedenis

De NZH 8910 is een bijzondere bus. Hoewel de bus het standaard uiterlijk heeft van een Den Oudsten, is dit niet het geval. De bus werd gebouwd door het Belgische Van Hool en kwam op 21 mei 1980 in dienst bij de NZH. De wagen heeft hier meerdere jaren onopvallend met zijn soortgenoten dienst gedaan vooral rondom Haarlem. Aan het eind van zijn carrière als ov bus kwam de 8910 op 13 september 1995 in dienst bij Jonk Cars, dat inmiddels een volle NZH-dochter was. Hij behield daar zijn serienummer maar werd wel in de witte huisstijl van Jonk Cars gespoten. Op 1 oktober 1996 ging de 8910 over naar de Cramer Tervoort Groep (CTG) in Haarlem, eveneens een dochter van de NZH en reed daar onder het nummer 881. Hij verloor daar de Jonk Cars opschriften maar bleef wit. Een van de vaste diensten op zondagen was voor de bus de pendel tussen station Beverwijk en de Zwarte Markt aldaar. De bus ging daardoor in 1999 mee over naar Connexxion maar reed alleen besloten vervoer. Na zijn buitendienst stelling in 2001 kwam de bus bij Womy terecht die de bus op 6 augustus 2001 verkocht aan een particulier. Hier bleef de bus maar kort waarna de ANWB de nieuwe eigenaar werd. Deze richtte de bus in tot halve camper en zo werd deze jaarlijks ingezet tijdens de Roparun. In 2012 is de bus voor het laatst gekeurd en werd na de Roparun van 2013 aan de kant gezet op een terrein in Wateringen waar hij twee jaar lang letterlijk stond te verpieteren. In maart 2015 namen de collega’s van het Streekbus Museum Hoeksche Waard contact op met de ANWB of het wellicht mogelijk was om de bus over te kunnen nemen. Dat bleek mogelijk en al een week later was de bus museumbus geworden. Gelukkig had een sloper die de ANWB in 2014 benaderde nooit de bus opgehaald en zo is de enige nog complete Belgische MB200 bewaard als museumbus. Na drie jaar gereden te hebben was de bus toe aan een grote opknapbeurt. Na nog een kort commercieel optreden voor Douwe Egberts ging de bus bij het Streekbus Museum Hoeksche Waard aan de kant. Door de aankoop van andere bussen werd de bus bij deze stichting overbodig en kon OVCN de 8910 begin 2020 overnemen. Op 23 februari 2020 werd de 8910 op eigen kracht overgebracht naar onze stalling in Sonnega.

De 8910 herinnert samen met BBA 434 en de FRAM 3821 aan de lange periode van standaardisatie, waarbij de verschijningsvorm van de 8910 door het hele land bekend was.