Nieuws voorjaar 2018

Afgelopen periode is er weer hard gewerkt aan ons wagenpark. Zo is de GVB 110 weer bij de RDW geweest voor zijn jaarlijkse beproeving. Het is bijna overbodig te melden dat deze oud gediende de jaarlijkse pijnbank weer keuri(n)g doorstaan heeft.
We hebben deze bus nu 5 jaar, en heeft ons al vele tevreden ritten aangeleverd.
Even leek het er op dat we met onze trouwe 110 niet meer in de stad Amsterdam zouden mogen komen vanwege een milieuzone. Gelukkig heeft de busmuseumkoepel ESO ervoor gezorgd dat we alsnog kunnen blijven rijden met Amsterdams historisch erfgoed binnen de grenzen van de stad Amsterdam.
 
Ook hebben we een nieuwe aanwinst in ons museum. Via onze zusterorganisatie Stichting Youngtimer Bussen waren we al een poos op de hoogte van het bestaan en stallinglokatie van onder andere de GVU 378. Een CSA van de laatste verschijningsvorm. Lange tijd leek het er op dat de eigenaar niet van deze bus af wilde. Echter eind 2017 kregen we de keuze op eerste koop. Met mensen van onze beide stichtingen zijn we gaan kijken. Ter plaatse is besloten dat de GVU378 toegevoegd zou gaan worden aan het wagenpark van de Stichting Standaard Streekbus. Uit deze zelfde collectie heeft onze zusterstichting Youngtimer Bussen overigens de GADO 2751 overgenomen.
Momenteel zijn we bezig om de 378 klaar te maken voor de APK. Ruim 15 jaar stilstand doet iets met een voertuig. Gelukkig stond hij vocht en vorst vrij opgeslagen.
Tussendoor hebben we ook nog tijd gevonden om andere musea te helpen. Zo hebben we voor Stichting BRAM de 9056 onderdak geboden het afgelopen half jaar. Tevens hebben we een aantal reparaties uitgevoerd, zodat deze bus binnenkort ook naar de APK kan.
Voor de eerder genoemde Stichting Youngtimer Bussen maken we ook bus 2751 klaar voor de APK. Dan werken we nog aan een verassing van Straatbeeldmuseum Van IJsseldijk, later dit jaar meer daar over.
Aan de FRAM 3821 is ook gewerkt de laatste tijd. Eind 2016 is deze bus aan de kant geraakt door een defecte motor. Na onderzoek lijkt het er op dat er een tapeind van de lagerkap van de drijfstang van de eerste cylinder aan krukaszijde is losgelopen. Daardoor brak de lagerkap af, en kwam de drijfstang in het nauw. De kon maar 1 kant op, naar buiten! Dit resulteerde in een groot gat in de motor.
Gelukkig hebben we inmiddels een nieuwe motor. Deze ondergaat momenteel een revisie, zodat we straks kunnen spreken van een nieuwe motor. De bedoeling is dat we in de 2de helft van dit jaar weer een proefrit kunnen gaan maken, met een verse APK als resultaat. Wordt vervolgt.
Heel wat verder gevorderd is onze Ambassador. De laatste jaren van zijn OV loopbaan was hij in witte uitmonstering gebracht. Maar wij vinden de originele Syntus achterhoek kleuren juist zo leuk!

De laatste tijd is hard gewerkt aan de beoogde 1451, thans nog 3051.
Zo hebben we in de winter gewerkt aan de techniek. Er zijn een aantal storingen verholpen, en er is preventief onderhoud gepleegd.
De afgelopen weken hebben we gewerkt aan de carosserie. Alle plaatwerk rondom de bus hebben we losgemaakt, en geïnspecteerd. Hier kwamen we wel wat roest tegen, maar slechts oppervlakte roest. Voor de ambassador is zogenaamd 3CR12 staal gebruikt. Dit is een soort tussenvorm tussen gewoon staal, en roestvaststaal (RVS).
We hebben alle oppervlakte roest weggebikt en geschuurd, en daarna alles grondig in de verf gezet.

Via Syntus hebben we met een leuke korting alle plaatwerkdelen kunnen bestellen die aan vervanging toe zijn.
De volgende stap is de bus helemaal te schuren, en dan kan hij de spuitcabine in. En dan mogen jullie raden in welke kleuren hij gespoten gaat worden….:)

Zodra de bus klaar is, gaan we een rit organiseren met alle mensen die gedoneerd hebben, of op een andere manier bijgedragen hebben aan de museumgang van de 3051.

Wilt u nog bijdragen aan dit project, of in het algemeen aan ons museum, dan kan dat via deze website. Met iDeal kunt u eenvoudig een bijdrage overmaken. Omdat wij een ANBI zijn, kunt u een gift aan ons opvoeren als gift aan een goed doel bij uw jaarlijkse belastingaangifte.

Tot slot nog een aantal foto’s.

Het schilderen van de onderhuidse constructie van onze Ambassador.Foto P. Schraal

Er wordt hard gewerkt aan de 378. Foto T. van de Bles

GADO 2751 te gast, op de achtergrond de 9056. Foto T. van de Bles